Elspeet…
Het waren tot nu toe de gelovigen in de Bible Belt die tegen vaccins zijn. Over ziekte en dood gaat God, zeggen ze, niet de mens. Met hen die polio krijgen heeft Hij een bedoeling, bijvoorbeeld een beproeving of een straf. In de jaren zestig, toen de massale vaccinatieprogramma’s voor jonge kinderen ingevoerd werden, streed seculier en vooruitstrevend Nederland nog fel tegen de afkeer van behoudende christenen tegen vaccins, zoals in het Veluwse Elspeet. Ze werden vergeleken met de Bijbelse kindermoordenaar, koning Herodes; je kunt je vijanden het best op hun eigen terrein bevechten, nietwaar?
…en de rest van Nederland
Maar in de laatste decennia werd de discussie ingewikkelder. Aan de ene kant was er relativering en sarcasme: de visie van de strenge religieuzen werd weggelachen als een overblijfsel uit achterlijke tijden. Laat ze in hun sop gaar koken, protesteren heeft toch geen zin, ze zijn met weinig en leven in gesloten gemeenschappen: met het besmettingsgevaar loopt het wel los. Aan de andere kant gingen steeds meer mensen, religieus of niet, twijfelen aan het medische maakbaarheidsideaal: klopt het wel dat de mens de regie voert over ziekte en dood? En met die vraag groeide ook de kritiek op de pillen en prikken.
Versnelling
Nu hebben we de corona-crisis, veroorzaakt door een verschrikkelijk besmettelijk virus. Er ziek van worden is riskant, al heeft een overgrote meerderheid er nauwelijks last van. Maar de gevolgen van de pandemie zijn immens: intussen is niet alleen Elspeet, maar de hele wereld een gesloten gemeenschap geworden. We zijn kuchend tot stilstand gekomen, en dat is ongehoord voor een wereld die al eeuwen vooruit beweegt.
De Duitse filosoof Hartmut Rosa laat zien hoe de moderne tijd een tijd van versnelling is. Verandering en groei beheersen steeds meer de economie, de techniek, de politiek, en de veranderingen volgen elkaar ook nog eens steeds sneller op. De dagelijkse levens van moderne mensen veranderen mee: Rosa vertelt over fascinerende onderzoeken waaruit blijkt dat de mensen in de 18de eeuw zelfs langzamer praatten dan in onze eeuw…
Leert de wereld een les uit de corona-crisis? Is versnelling het enige scenario? Het tegendeel lijkt waar: we willen er zo snel mogelijk vanaf. Niet alleen van dat akelige virus, maar vooral van de nieuwe traagheid en eenvoud: plannen, projecten en productielijnen gaan langzamer, en we hebben de wereld die we bereisden moeten inruilen voor de vier muren van onze huizen. Daarom zijn er in verbazend korte tijd vaccins ontwikkeld die waarschijnlijk werkzaam en veilig zijn. Om tijd te winnen is de farmaceutische industrie afgelopen zomer al met de productie begonnen…
Nee, als de moderne wereld gelijkstaat aan verandering, dan mag er aan de verandering niets veranderen! Stilstand is immers achteruitgang? En toch, het lijkt erop dat onze tijd niet meer zo vanzelfsprekend de versnelling omarmt die Rosa analyseert: de kritiek op de maakbaarheid brengt het vermoeden met zich mee dat ook de moderne seculiere tijd haar goden heeft. Misschien draagt die god de naam Versnelling. En het is de vraag of mensen hem nog lang willen blijven aanbidden.
Vechten tegen het vaccin
Ondertussen is het aantal tegenstanders van vaccinatie al lang niet meer beperkt tot de zwartekousenkerken. Eind november 2020 wezen statistische peilingen uit dat een enorm percentage Nederlanders zich niet wil laten inenten, of tenminste aarzelt. Zijn al deze mensen gek geworden? Wie wil er nu niet gezondheidsrisico’s uitbannen, wie verlangt er niet naar dat alles weer normaal wordt…?
Natuurlijk, sommigen zijn complotdenkers die in een zelf gecreëerde wereld leven vol wantrouwen en angst. Voor hen is het ‘mijn waarheid’ tegenover die van de wetenschap en de politiek. In de Amerikaanse president die binnenkort zal aftreden vinden ze een inspirerend voorbeeld. Natuurlijk, sommigen zijn hardnekkig zelfgenoegzaam en verheerlijken hun vrijheid en autonomie. In de leider van Forum voor Democratie, die intussen is afgetreden, vinden ze een inspirerend voorbeeld. ‘Gaat u zich laten vaccineren, meneer Baudet?’ ‘Nee, ik vertrouw op mijn eigen immuunsysteem’, verkondigde de populistische leider vorige week in Nieuwsuur.
Vraagtekens achter de versnelling
Maar er zijn ook andere tegenstemmen: mensen die oprecht hun wenkbrauwen fronsen bij de razende vaart waarmee we deze crisis achter ons willen laten alsof er niets gebeurd is. ‘Ik vind het niet erg om ziek te worden’, zegt een mevrouw op een Amsterdamse markt nadat ze ontkennend heeft geantwoord op de vraag: ‘Laat u zich inenten?’, gesteld door een interviewer in dezelfde Nieuwsuur-uitzending. Haar uitspraak houdt me bezig. Lekker makkelijk, is het eerste wat door me heen gaat: zolang je niet op een IC belandt, wil ik ook best eens een beetje ziek zijn… Maar er is meer aan de hand. Staat de vrouw op de markt niet voor een grote groep mensen die in het naderende vaccin een symbool ziet van een wereld die geen lessen wil leren uit deze crisis, hoe ingrijpend en ongekend die crisis ook is? Het symbool van een snelle wereld waarin sommigen als winnaar uit de bus komen, maar waardoor miljoenen anderen vermalen worden?
Begrijp me goed, ik ga me laten inenten, en ik ben blij met het vaccin. Ik wil graag weer uit eten en mensen omarmen. Maar kan dat ook zonder dat we de pandemie bagatelliseren als een bedrijfsongeval? We weten niet hoe de wereld eruit ziet na de crisis, en we kunnen maar beter even blijven stilstaan bij die verlegenheid. Waarom? Omdat we werk moeten maken van onze afhankelijkheid van de wereld, en haar het tempo moeten laten bepalen van de verandering. Maar ik vermoed dat we in elk geval korte metten moeten maken met de moderne god van de Versnelling: laten we hem uit het pantheon van de 21ste eeuw verwijderen.
Laurens ten Kate
Rudi Holzhauer zegt
Beste Laurens,
Een mooi perspectief, dat hier geschilderd wordt. Vooral de insteek met die god Versnelling. En de negatieve betekenis voor ons huidige samenleven. Ik deel de analyse ten volle.
Die passage over de god Versnelling in dat Pantheon van de 21ste eeuw zette mij wel aan het denken over de omgeving van Versnelling. Ik zag allerlei andere goden, zoals Vanmeer, Verveling en Verwendheid. Laten we die ook in dat Pantheon onder de Griekse letter V. En gelijk met Versnelling verwijderen!
Versnelling mag oergod zijn. Je spreekt over de “nieuwe traagheid en eenvoud”. Was dat nou niet “het oude normaal”? En is onze versnelde wereld dan niet “het oude ab-normaal”? Velen in het Westen (jaja – ik veralgemeniseer) leven een ongekend welvarend leven, in tal van opzichten. Het individualisme van meer, meer, meer is een standaard geworden. Verwendheid lijkt “een nieuw normaal”. Er ontstaat dan dus “verveling” als examenreizen niet meer kunnen, als buitenlandse vliegvakanties niet meer kunnen, als de horeca niet meer kan, als knuffelen en samenzijn in privé en werk beperkt wordt, als al dat “naar buiten gaan” beperkt wordt, als BlackFriday beperkt wordt. De blogtekst wijst daar ook op.
Ik wil hier graag twee gedichten inbrengen, één AC en één BC (c = corona).
AC van Karel Krokant (Zonder slagroom kan het ook) – selectie
Overtolligen vol eigenwaan
Gestrekte arm en open hand
Vragen, nee eisen geld om
lucht tot room te slaan
Het subsidie-orkest speelt onmisbaar
De barman tapt nog na
Onmisbaar heten bed brood bad
Geen cultuur en horeca
Nog even en dan stopt
Staats geldsmijterij
en is het gedaan
met de slagroom maatschappij
https://www.gedichten.nl/nedermap/hartenkreten/hartenkreet/257785.html
BC van Hendrik Tollens (Huisselijk geluk) – selectie
Och, wat droomt gij, diepverblinden!
Buiten u ’t geluk te vinden,
Dat weerbarstig u ontvliedt?
Waant gij ’t uit uw goud te delven?
Al ’t geluk woont in onszelven,
En ik zoek het elders niet.
https://www.dbnl.org/onzekinderboeken/tekst/toll003geza03_01/toll003geza03_01_0019.php
Ik lees ook tal van andere bezinnende reflecties op tal van punten, niet in het laatst de nodige commentatoren in allerlei nieuwsmedia. Dat tegen-gewicht is er wel degelijk. Zoals jij aan het slot schrijft: we moeten werk maken van onze afhankelijkheid van de wereld, en haar het tempo moeten laten bepalen van de verandering. Die band met de wereld, met de kosmos, met dat Ene. Daarvan bestaan in de geschiedenis zoveel voorbeelden, in zoveel culturen en eigenlijk in alle religies.
“Leren van de geschiedenis” is weliswaar ook een vak apart. Maar ik wil ons oprecht een “forward to the past” wensen, goed te begrijpen en goed te verstaan. Ik ga me maar eens verder in Rosa verdiepen ..
Laurens ten Kate zegt
Beste Rudi,
dank voor je hartstochtelijke reactie op mijn blog! Inderdaad, dat moderne Pantheon moet uitgedund worden, maar Versnelling is wel onze ‘scheppergod’, denk ik… Verveling en Verwendheid hebben ook positieve kanten, die mogen als een Dionysus en een Venus hun leventjes van lust en genot in het godshuis blijven leiden, wat mij betreft.
Het oude normaal in mijn ogen nu juist de versnellingswereld – als we tenminste Rosa’s onderzoek volgen -, en die versnelling zit diep in ons culturele DNA. Daar moeten we niet naïef over doen. Het oude normaal van de moderne mensheid is zo diep geworteld in ons omdat het verbonden is met een begrip van vrijheid in de zin van autonomie en onafhankelijkheid. De neoliberale vrijheid – iedereen is ondernemer van haar of zijn eigen bestaan – berust in de zin ook op de versnellingscultuur, en het is helemaal niet zo eenvoudig om een alternatief te ontwikkelen voor de neoliberale politiek – hoe urgent dat ook is.
Ook ik wil graag zelf bepalen hoe ik mijn leven inricht… Het is de vanzelfsprekende levenshouding. Het enige lastige daaraan is:
1. Ik ben niet alleen maar ‘mezelf’, ik sta in relatie, of ik nu hoog of laag spring;
2. Ís mijn leven wel iets wat ik zelf kan inrichten, alsof het mijn eigendom is?
Is er een andere vrijheid denkbaar? Ervaarbaar? Dat is voor mij de grootste uitdaging voor vrijzinnigen in deze tijd. Onze diners pensants ‘Vrijheid onder druk’ gaan erover. Kijk op: http://voormeervrijzinnigheid.nl/diners-pensants/
Welkom!
Hartelijke groet, Laurens